Söndag - Finska

image506

Hellu !

Alltså, det här med dialekter. I Sveadala finns dt ju en massa dialekter. Själv snackar man stockholmska, men är kär i skånska och daladialekten. Men jag pratar ju även finska och jag har ju en dialekt när dt kommer till dt språket också. Min kära släkt är flockad i Laitila, några kilometer från Åbo. Dialekten där är väldigt kulig måste jag säga. Vi tar jämt bort en eller två bokstäver från nästan varje ord. Dessutom låter vissa ord lite svenska faktiskt. Jag kan skriva ett exempel, även fast ni inte kommer fatta någonting. Men ni kommer ju se skillnaden. Christa kommer ialla fall fatta. Den tösen är ju också finsk. Okej, här förljer exemplet:

Dialekten: Usko vast ko omal kohral sattu.
'Äkta' finska: Uskot vasta kun omalle kohdalle sattuu.

Mahah, ser du skillnaden? Du kanske vill ha den svenska översättningen? Here it comes.

"Du förstår först när dt drabbar dig själv"

Mjaa.. Christa pratar lite mer 'äkta' finska, så jag förstår om hon ibland blir lite retard på mig när vi pratar med varandra (för vi pratar jämt finska, till och med i skolan). Mamma och jag kom även överrens om att jag nästa finska-lektion ska ta med mig dessa böcker jag har skrivna i denna dialekt. Finska-tanten pratar ju sin dialekt och allt som inte är i hennes dialekt är fel. Tyck vad ni vill, jag tycker dt är fel. Men men.. Få se vad hon säger om böckerna sedan. Mohaha!

Susanna'

Sötnosar som skrivit sin åsikt

Bara följ instruktionerna

Du heter väl nåt, eller hur?
Kryssa i rutan

Mail ?

Har du en blogg?

Skriv din åsikt, babe

RSS 2.0